woensdag 12 maart 2014

De geweldige Franse Keuken van Rachel Khoo

De Fransen zullen het niet graag horen, maar het is een Britse chef die de rest van de wereld toonde dat La Haute Cuisine Française niet per se van doen hoeft te hebben met zware kost, bestofte recepturen of vastgeroeste klassiekers. Het was immers de ravissante Rachel Khoo - een vrolijke mengeling van Britse, Maleisische, Chinese en Oostenrijkse genen - die ons twee jaar geleden uitnodigde in haar minikeukentje in haar kleine flatje in Parijs. 

12 vierkante meter, twee gaspitjes, een erg kleine oven en gerechten die Parijzenaars klaarmaken voor hun vrienden en familie, mét uiteraard een Rachel-twist, dat alles gegoten in het leuke kookboek Chez Rachel.



Ondertussen vertoeft Rachel zo'n 8 jaar in Parijs en vond ze het tijd om iets onbekendere gebieden culinair te ontdekken in het land dat al bijna 1 decennium haar vaderland was. Kookgerief én stralende glimlach gingen de valies in om vervolgens per vliegtuig, trein, bus, auto en/of fiets het Franse land rond te gaan. Zo deed ze Frans Baskenland aan, trok ze naar Bordeaux, passeerde ze langs de Provence en ging ze lekkers ontdekken in Lyon. 

Terug in haar mini-appartementje in Parijs kookte ze in haar ondertussen bekende stijl voor vrienden en familie uit de Franse, lekker-eten-geschiedenis. Geen zware room, geen kilo's boter, geen complexe handelingen en altijd geweldig smakelijk. Wij mogen meegenieten, want ze bracht haar avonturen en doenbare, niet te versmaden recepten samen in haar nieuwste kookboek, Mijn Franse Keuken



Terwijl ik samen met het kruim van de Nederlandse bloggers ijverig pintxos à la Française - hartig én zoet - ineen knutsel en het deeg voor verrukkelijke Sablés aux fromages et tomates verkruimel, maakt de immer sympathieke Rachel niet alleen tijd om bij te sturen waar nodig, maar ook voor grapjes én gekeuvel over haar avonturen. 

"Een van mijn favoriete plekken die ik op mijn trips doorheen Frankrijk tegenkwam, was de Marché des Lices. Het is de markt die op zaterdag in het centrum van Rennes (Bretagne, nvdr) wordt gehouden. Een waar spektakelstuk en ze behoort tot de beste die ik in Frankrijk ken. Hier koop je vooral van de producenten, boeren en vissers zelf. Het aanbod aan zeevruchten is ook overweldigend: er lagen kreeften die 2 maal zo groot waren als mijn hoofd, vers van de boot en glanzend op ijs."

In hoeverre stonden Franse grootmoeders en kwekers te popelen om hun recepten en kennis te delen met een Briste chef? 
"Oh, ze waren net heel open in het delen van hun recepten. Ze wilden me maar al te graag en blinkend van trots hun uitstekende producten tonen en me ervan laten proeven. En daar maakten ze met veel plezier de tijd voor. Zo was ik een week voor kerst, meteen de drukste peridode van het jaar, in de Elzas. Toch namen de bakkers van Maison Naegel uitgebreid de tijd om me een blik achter de schermen te gunnen. Heel leuk!"

Meloen-charlotte met gesuikerde bloemen - Provence


En opnieuw: we hoeven geen schrik te hebben van ellenlange recepten of gecompliceerde handelingen? 
"Nee, helemaal niet: alle recepten in het boek zijn én Frans én very doable. Bovendien ben ik helemaal fan van een dosis creativiteit in de keuken: kun je een ingrediënt echt niet vinden, laat het dan weg of vervang het door wat anders. Ook, shortcuts zijn zeker toegelaten. Zo kun je voor de zoete pintxos met cake en kersenjam gerust ready made sponge cake gebruiken.
Verder, als je een etentje plant, bekijk dan even dat je het evenwicht in je menu behoudt. Dus geen zware chocoladetaart na een hoofdgerecht met veel kaas. Ik had een keer wat vrienden uitgenodigd en kookte erg enthousiast een driegangenmaal. Na het eten was er een vriend die toch even moest gaan liggen. That isn't what you want."

Zelfs het eenvoudigste gerecht ziet er altijd kleurig, mooi en appetijtelijk uit bij jou!
"Wat ik ook maak, it has to look good! Dat heeft te maken met mijn achtergrond in art & design. Wanneer ik recepten test voor mijn boeken, maak ik altijd minstens 5 verschillende versies, waarvan ik  een aantal foto's neem. Die bekijk en bespreek ik dan uitvoerig  met mijn lieftallige rechterhand, Frankie. Je zult zien dat het uiteindelijke resultaat voor in het boek er nog heel anders uitziet! (lachsalvo)" 

Met wie zit jij het liefst rond een bord vol lekkers?
"Ik zit het liefst rond de tafel met mensen die ten volle van eten en lekkers kunnen genieten. Al mijn vrienden zijn eigenlijk dol op good food. Ik vind het helemaal niet erg als mensen niet graag koken, that's totally okay. Maar als je niet van eten zelf houdt, dan denk ik dat wij niet lekker met elkaar zullen kunnen opschieten."

*

Rachel Khoo, Mijn Franse Keuken, Kosmos Uitgevers, nu tijdelijk € 19,99 (normale prijs: € 24,99) 

     

  


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...