maandag 18 november 2013

How much is the fish?

Er stond vis op het menu. In de kookles "dagschotels met vis" is dat natuurlijk niet zo'n opmerkelijke gebeurtenis. Wat wel opmerkelijk was die avond, was dat het om tonijn ging. Geen idee blauw, groen, geel, oranje of roze, maar ik vond wel dat de vraag gesteld moest worden:

"Is dat wel ethisch te verantwoorden om hier nu tonijn op het menu te zetten?"

In een groep van 15 personen, die een voor een passioneel met voeding, eten, koken, ingrediënten bezig zijn, werd ik door niemand geruggesteund. Integendeel, mijn bemerking werd weggezwaaid (zie de hand die het gebaar over de schouder doet) en weggelachen. 

Daar zat ik te apegapen: heel frappant en schokkend vond ik dat. Ik krijg het ethisch vraagstuk meermaals op mijn bord - euhm, bureau - door al mijn werk. Al noem ik het liever "al die boeiende bezigheden die ik heb". Hoe dan ook, ik ben ermee bezig: op mijn bord, aan mijn bureau, op de markt, met mijn boodschappenlijstje, in de supermarkt ... 

Ik dacht dat dat voor iedereen telde. Niet helemaal juist, zo blijkt. Waarom ik geloof dat toch beter iedereen hier zijn hoofd (en menu) eens over buigt:


Wat vinden jullie?

2 opmerkingen:

  1. Hey Ruth, Was vroeger fervente tonijneter tot ik eens een berichtje las over tonijn. Doe sindsdien heel erg mijn best GEEN tonijn meer te eten. Lukt best enkel als je natuurlijk bij iemand thuis gaat eten die zijn ganse middag heeft opgeofferd om je een prachtige tonijschotel te serveren ! Pijnlijk !!

    BeantwoordenVerwijderen

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...