dinsdag 26 juli 2011

Een hoer in de keuken

Mijn computerklok zag er nog net niet uit als 15:30, toen mijn Liefste kwam melden dat hij huiswaarts zou keren: "nog een beetje vakantie en ontspanning zoeken." Het was een gevoel van jaloezie en onmacht dat me bekroop. Ik weet het, de menselijke aard is lelijk. Maar ik was dus jaloers en gefrustreerd omdat ik voor me al een halfuur naar een leeg computerscherm had zitten staren. Een scherm waarop eigenlijk zinnen hoorden te staan. Ze hadden er gestaan, en ze waren dankzij het bestaan van de backspace-toets weer verdwenen. En opnieuw, en opnieuw, en opnieuw.

Ik had nog twee uur tanden bijten en toetsen typen voor de boeg, want er naderde een deadline die ik niet zou halen met een leeg scherm. Met vijf zinnen meer op mijn scherm dan op het moment van jaloezie trok ik om half zes dan toch maar de bureaudeur achter me dicht. Foert, ik had wat leukers te doen: koken. En meer nog: mijn dada koken. Want naast een glaasje witte wijn lagen de ingrediënten voor een exquise, klassieke Italiaanse topper op me te wachten toen ik nog eens een half uur later de voordeur naar ontspanning opende: ansjovis, tomaat, kappertjes, zwarte olijven... Devo dire più?

Pasta Puttanesca

Pasta Puttanesca - ofte "Op wijze van de hoer"
Ik laat nu je eigen creativiteit en gedachten (of Google) hun werk doen....

Ondertussen...
NODIG (4pers):
400 gram spaghetti, linguini of andere lintpasta
4 tomaten, ontveld en ontdaan van pitjes
75 gram zoute ansjovis op olie
75 gram zwarte olijven, ontpit
75 gram parmezaanse kaas
2 sjalotten, in fijne halve ringetjes
1 teentje knoflook
3 el kappertjes, gespoeld
1 bussel bladpeterselie, versnipperd
peper 
zout
1 scheut olijfolie


DOEN:
Hak de kappers, olijven, ansjovis grof. Zet de pot met water voor de pasta op. Je kan het kokende water gebruiken om de tomaten te ontvellen. Snij daarvoor een kruis aan de bovenkant van elke tomaat en leg ze zo'n 10 tellen in het water. Haal ze er voorzichtig uit, spoel onmiddellijk onder koud stromend water en pel ze. Haal de pitjes eruit en snij het vruchtvlees in fijne blokjes. 
Pel de knoflook en snij fijn. Doe de olijfolie in een grote pan. Voeg de sjalotten, kappers, olijven, ansjovis, knoflook en stukjes tomaat toe en roer regelmatig.
Kook ondertussen de pasta al dente en giet af. 
Doe de fijngesneden peterselie bij de groenten in de pan. Roer om. Meng alles, de saus en de pasta, in een grote kom, kruid met flink wat versgemalen peper en strooi er tot slot nog parmezaanse kaas over. 


MUZIEKTIP:
Back to Black - Amy Winehouse

2 opmerkingen:

  1. Ja, dit wordt het voor vanavond, niet te complex en met dat muziekske op de achtergrond, ... misschien nog een goei fleske en hopaa ...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vanzelfsprekend met een goei fleske! Laat het smaken... Jouw mosselidee lijkt me anders ook een smakelijke topper. Gisteren waren het anders de heel klassiek, maar lekkere, mosselen met witte wijn.

    BeantwoordenVerwijderen

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...