zaterdag 18 oktober 2014

FOOD: Geweldige, geurige gekonfijte knoflook

Bij ons amper een gerecht zonder knoflook. Wat zo'n klein teentje van smaak toevoegt, is geweldig. Of ik zal het met een eenvoudige (en tegelijk ook weer niet zo simpele) pasta zeggen: olio, aglio e peperoncino. In onze keuken veelal 3 toe te voegen smaakmakers. In La Bella Italia dé kern van een fantastisch gerecht, omdat pepertjes, goede olijfolie én knoflook samen een smaakbommetje zijn dat niet meer nodig heeft.


Een erg leuke manier om knoflook te verwerken is konfijten. Je knolletjes blijven langer goed (niet dat bewaartijd bij ons een issue is), maar de reden waarom ik zo'n fan ben van gekonfijte knoflook is dat de smaak veel zachter en verfijnder wordt. Gekonfijte knoflook schudt al pruttelend zijn de scherpte af die rauwe, verse teentjes wel hebben. 

Een andere plezant gevolg van het konfijten zou zijn - volgens een chef van mijn koksopleiding - dat je adem er niet zo sterk van zou gaan ruiken. De grapjas liet de hele klas een flink teentje op knabbelen. Een fabeltje mijn inziens: 3 dagen later wilde L'Amour me nog altijd geen flinke zoen geven.

Zijn recept voor de geurigste gekonfijte knoflook wil hij dan weer wel geven ...



NODIG
olijfolie
2 of meer bollen knoflook, teentjes losgemaakt, gepeld tot op het laatste vliesje
1 el peperbolletjes (zwart)
2 à 3 blaadjes laurier
Enkele takjes rozemarijn


 DOEN
Doe de knoflookteentjes in een pannetje en zet ze net onder in olijfolie. 

Voeg de aromaten, zoals de peperbolletjes, de laurier en de rozemarijn toe.

Laat een uurtje op een zacht vuurtje pruttelen.

Giet rustig (hete olie!!) in een schone bokaal die goed afsluit. 
Te gebruiken in plaats van verse knoflook in verschillende gerechten!

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...