vrijdag 18 juli 2014

Regen in juli: rabarbertaart, zeg ik u!

Dat krijg je als je blog posts op voorhand programmeert: 
een plan voor regenachtige zomerdagen,
op zowat de warmste dag van de laatste weken. 
Àls het morgen zou gieten, stormen en regen, 
weet je vandaag wat je in huis moet halen... 

Het is zomer, maar de hemel toont nu al ettelijke dagen na elkaar zijn uitgebreide, schijnbaar onuitputtelijke arsenaal aan regenvormen. Van miezerige waas tot regelrechte drash national. Wat dan te doen? Taart bakken, zeg ik u. En wel de deze. Want friszure rabarber, luchtige ricotta, verse pittige gember en zovéél mogelijk kardemom.

Sinds ik - eveneens in miezerige waas en regelrechte drash - in Stockholm heb vertoefd, ben ik helemaal hooked on kardemom. Lekker kruidig, een vleugje pittig en ergens zit er een zachte zoetigheid. Ik zou het als boterhambeleg kunnen eten, ware het niet dat ik eens een keertje te enthousiast met het kardemombusje over mijn muesli strooide. In té grote hoeveelheden neigt het nogal bitter te worden. Ga dus gewoon voor zovéél mogelijk en stop net voor het bittertje opduikt. Fingerspitzengefühl. 


De mascarpone uit het oorspronkelijke recept kun je gerust weg laten, zo ontdekte ik noodgedwongen. Zoiets overkomt me trouwens voortdurend in de keuken. Dit keer had ik wel de houdbaarheidsdatum van het in de weg staande potje mascarpone in de koelkast nagekeken, maar niet of het al was geopend of niet. Dat was het dus. En daardoor - na al die weken in de weg staan, wachtend op een bestemming - van wit naar donzig groen gekleurd. Maar, niets aan de hand: de smaak blijft geweldig en de textuur smeuïg, terwijl het geheel toch een beetje minder vet is.

Maar wanneer het zomer is en als de hemel ettelijke dagen zijn schijnbaar onuitputtelijk arsenaal aan regenvormen tentoonspreidt, dan is het tijd voor taart, zeg ik u!   


NODIG
Voor een lange taartvorm of een ronde vorm van 20 à 24 cm
180 gram bloem
50 gram amandelbloem
50 gram bloemsuiker
1 pakje vanillesuiker
100 gram koude boter
1 ei

250 gram ricotta
150 gram mascarpone
100 gram room
3 el suiker
1 ei
Merg van 1 vanillestokje
1 duimtop verse gember, geraspt
2 à 3 theelepels gemalen kardemom

3 à 4 stevige rabarberstengels, geschild (eventueel in blokjes gesneden)


DOEN
Meng de bloem met het amandelpoeder, de bloemsuiker, de vanillesuiker, de boter en het ei in een keukenrobot tot een mooi glad geheel. 

Rol het deeg in huishoudfolie en laat 1 uur rusten in de koelkast.

Maak ondertussen de taartvulling. Roer de ricotta samen met (de mascarpone), de room, de suiker, het ei, de vanille, de geraspte gember en de zovéél mogelijk kardemom tot een smeuïg geheel.

Verwarm de oven tot 180°C. Vet een taartvorm in en bestrooi je werkvlak met bloem.

Neem het deeg uit de koelkast en rol uit tot je er je taartvorm mee kunt bedekken. Bak 10 à 12 minuutjes blind af in de oven. Vergeet dat bakpapier niet, voor je er de spliterwten of de bakparels in doet!

Haal de spliterwten (of bakparels) weg en vul de taart met het ricotta-kardemommengsel. Schik daarop de rabarberstengels en bak de taart 30 minuten op 180°C. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...