dinsdag 17 september 2013

De kunst van lekkere sushi leveren

Sushi maken, het is een kunst. Voor mij alleen al om die rolletjes netjes en met grafisch patroon dichtgerold te krijgen - en te zorgen dat ze ook mooi gesloten blijven - maar voor een Japanner of andere sushi-meester is het meer dan dat. Als je daar geen brandweerman of verpleegster wilt worden, maar denkt aan een carrière aan de sushi-snijplank, dan heb je maar beter een beetje geduld. 

Immers, het duurt ettelijke jaren stage bij een Itamae - senior sushi chef - voordat je zelfs maar mag denken aan je eigenste sushi-rijst maken: de perfecte verhouding tussen rijst, zout en rijstazijn. Die Japanners, ze nemen hun business serieus. 

Eten bestellen - sushi - bij pizza.be
Slaag je er dan in om de perfecte consistentie en smaak te bereiken, en je geduld niet te verliezen, dan mag je een trapje hoger op de sushi-ladder: gember schaven, stukjes vis voorbereiden enz. Eventueel mag je ook je toverkunsten laten zien bij de take away-bestellingen. 

Doe je dat enkele jaren goed, dan kun je zelf beginnen hopen op een post aan de snijplank als Itamae, ofte senior sushi chef. 

De take away-counter is dus zo'n beetje het speel- en leerveld voor de soon-to-be sushi chef. Je kunt er aardig worden verrast door een nieuw talent, of je raakt er net ontzettend teleurgesteld door een miskleun van een sushi. 

Bij ons is de situatie ietsje anders: geen jarenlange stage, een officiële titel van sushi-chef in de Japanse betekenis van het woord kost ons te veel geduld. Wij gaan voor straight on in business en dus leren we al doende. In ons land - of toch zeker in studentenrijke steden - hebben wij verder meer sushi restaurants waar je eten kunt bestellen dan waar je effe snel aan de toog aanschuift en neervleit. Plastic bakje incluis.

Niet erg, al boezemt zoiets niet altijd vertrouwen in. 


Sinds vorige week verdient mijn mening op dat vlak nuancering. Het zal de beste sushi niet zijn geweest die een mens tussen zijn chopsticks kan oppikken, maar wat The Sushi Lounge netjes op tijd aan mijn voordeur afzette, was toch kraakvers, smakelijk en eerlijk van prijs. De foodie-nerd in mij werd des te blijer, toen die ontdekte dat de loungers de moeite hadden genomen te kiezen voor échte en goede sojasaus van Kikkoman. 

Wat het helemaal leuk maakt, is dat ik tijdens mijn lunchpauze rustig het menu kon bestuderen, en vergelijken met soortgelijke zaken, en dan ook meteen het eten kon bestellen. Te leveren op een uur naar keuze. Leve pizza.be! Tot op zeker hoogte ben ik immers een luxeprinses, en een stresskonijn, dus vind ik het maar wat heerlijk wanneer ik op een drukke dag met de kwestie "wat-eten-we-vandaag... en-liefst-nog-gezond" op simpele wijze komaf kan maken.

Dat wordt dan gewoon werken, werken; eten bestellen (1 keer voldoet); sushi eten, sushi eten en genieten, genieten. Ergens tussendoor mag er ook worden gedanst en mag je gerust koude pintjes kussen. 

Pizza.be is er toch voor jou. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...