maandag 16 januari 2012

Herfstsalade in putje winter - Mail me even mijn mail

Een mens kan niet altijd een booming birthday party throwen dus vierde ik het enkele maanden geleden en petit comité met mijn lieve familie en een duo vrienden. The food hield ik liever niet petit comité, want hoe decadent ook, ik hou van overvloed wat dat betreft. En zodoende verscheen er een gevarieerd herfstbuffet dat de kritiek in tijden van economische crisis en ongelijke voedselschaarste wel kan overleven. 
Herfstsalade
Dat buffet maakte blijkbaar indruk, want bij elk vertrek kreeg ik de prangende vraag of ik het recept van die oh zo lekkere herfstsalade wilde doormailen. Zo gevraagd, zo gedaan. En moi, ik ging verder met kokerellen en voortsjeezen. 

Tot mijn gesjeez onlangs even uit hoogstdringende reden een halt toegeroepen werd en ik in een heel uitzonderlijke, slechte bui echt niet kon bedenken wat ik 's avonds op tafel zou toveren. Dan zijn daar de Gouden Mama's (die van mij is toch van Goud!): dat ik toch "die geweldig lekkere herfstsalade" kon maken, in een wip en een flik. 

Drie uur over lopen piekeren of dat nu wel een goed idee was en of de smaakpapillen er naar snakten, om vervolgens daadkrachtig de knoop door te hakken: herfstsalade it is! Klein obstakel: ik had geen flauw benul meer wat er in de salade ging behalve champignons. Ring, ring... hulplijn mama?! Of ze me dat gegeerde recept kon doormailen, dat ik haar ooit doormailde, maar mezelf nooit mailde.

Geroosterde groenten


Het lijf - en de ziel als verlengde, of begin, van dat lijf - zou er deugd van hebben, want ik had een lekkere, lichte avondmaaltijd voor ogen: herfstsalade aangevuld met de geroosterde groenten die destijds ook het buffet vulden en een gegrilde vis besprenkeld met olijfolie en citroensap.

*

En nu voor eens en altijd, dit is wat je bijeen moet husselen: slamengeling, evt met rucola 
mengeling bospaddenstoelen
1 courgette 
1 teentje look 
1 el wittewijnazijn 
olijfolie 
peper zout 
1 tl mosterd 
amandelen 
flinke el oregano 

*

Was de sla, zwier en doe in een kom. 
Rooster de amandelen in een droge pan met antiaanbaklaag tot ze goudgeel kleuren en doe ze bij de sla. 
Snij de courgette in reepjes, olie ze licht in en grill deze in een grillpan. Of doe zoals ik en snij de courgette in blokjes en bak deze in een beetje olijfolie in de pan met antiaanbaklaag. 
Doe bij de sla. 
Bak de fijngesneden champignonmengeling nu ook in de pan. Bestrooi met oregano en voeg bij de sla. 
Voor de dressing meng je ongeveer 1 eetlepel wittewijnazijn met 1 theelepel mosterd en een scheut olijfolie (te zien naar smaak en goesting). Roer goed en giet wanneer je de salade serveert over de groentenmengeling. Kruid evt nog af met peper en zout. 

Voila, that's it! 

PS. Ik had ook nog een kommetje gegrilde groenten erbij: kerstomaatjes, 1 rode paprika (liefst een zoete puntpaprika, maar die zijn moeilijk te vinden) en twee à drie rode uien: fijn snijden, besprenkelen met olijfolie en 40 minuten onder de grill in de hete oven zetten. Eruit halen, de groenten in een andere kom scheppen, evt besprenkelen met een lookolijfolie.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...