zondag 3 januari 2016

FOOD: Tartiflette, net een warm dekentje in de zetel

Misschien ben jij zo iemand die ganser dagen zijn Pinterest- en Instagram-leven in het echt beleeft. Ik bedoel dan iets in de trend van "constante happiness en balans ervaren". Ik ben - tot mijn regelmatige grote spijt - niet zo. Nu en dan wil ik niets liever dan in mijn holletje kruipen, diep, geborgen, omhuld door alleen maar zachtheid. Ik fantaseer dan dat "hibernating" voor mij is uitgevonden en dat ik daartoe alle recht en tijd heb.

Jammer voor mij (of misschien toch "gelukkig"?), maar tot de dag van vandaag heb ik weinig gemeen met een grote bruine beer en moet ik de winter en kille, donkere dagen door op dezelfde manier als dat ik de lente en de zomer doorwandel: werkend, volle agenda volgend, etend, slapend, waar mogelijk genietend ... 

Geen winterslaap of sluimerstand dus voor deze homo drukdrukdruk. Voor de dagen dat het contrast tussen het verlangen en de realiteit te groot wordt, is er Tartiflette to the rescue!



Ik geef toe dat ik enkel tartiflette at als ik niet anders kon, wegens een soort fobie voor "kaas + aardappel + room + vlees + geen-groenten". Dat kwam dus neer op 1 keer eerder dan deze keer dat ik het zelf bereidde. En nu ben ik om, want deze tartiflette van Yvette Van Boven is de max. Het is het warme deken, het is de 1e minuut dat je je neervlijt in dat warme bad, het is die knuffel van een dierbare. 

Uiteraard met mijn eigen twist, want ik blijf panisch voor én room, én aardappelen, én kaas, én geen tot weinig groenten. Alzo gebruikte ik geen slagroom, maar roomvervanger en voegde ik aan de ui een flinke portie spinazie en champignons toe. Gesust.



Tartiflette met kabeljauw
Voor 4 personen

8 middelgrote vastkokende aardappelen, geschild
3 witte uien, gepeld
boter om mee in te vetten
250 gram comté, geraspt (ik gebruikte een mengeling van geraspte Belgische abdijkazen)
Peper en zout uit de molen
2 el verse tijmblaadjes
1 snuf paprikapoeder
350 gram kabeljauwfilet, in blokjes
300 ml room(vervanger)
250 gram spinazie
1 bakje champignons, in schijfjes gesneden


DOEN

Verwarm de oven voor op 180°C. 

Snijd de aardappels zo dun als je kunt. Doe dit ook met de uien. 

Vet een ovenschaal in met boter. Maak laagjes: begin met de aardappel, dan de ui, een beetje spinazie en enkele plakjes champigons, peper en zout, tijm, wat geraspte kaas, wat vis. Ga door tot alles op is, maar bewaar wat kaas voor de bovenkant.

Giet de room(vervanger) uit over de bovenste laag en bestrooi met geraspte kaas. Breng verder op smaak met peper en zout, tijm en paprikapoeder.

Dek de schaal af met aluminiumfolie en zet hem op een bakplaat tegen het eventuele lekken. Bak de tartiflette 20 minuten in de warme oven. 

Verwijder de aluminiumfolie en bak hem nog zo'n 15 minuten of tot hij mooi bruin en gaar is.




Recept gebaseerd op:
Home Made Winter, Yvette Van Boven, Fontaine Uitgevers, € 24,95

 

2 opmerkingen:

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...