zondag 13 april 2014

Internationale sterrenchefs te gast bij WY


Aan de hemel: een enthousiaste zon. Langs mij: dierbare vriendin K. Rondom ons: een massa toeristen op stap in het zaterdagse leven van de Belgische hoofdstad. Op de planning: een lunch bij WY, een project van tweesterrenchef Bart de Pooter in het Mercedeshuis aan de Brusselse Zavel, dat laatst een ster in de wacht sleepte. 

Ik voelde me behoorlijk in mijn nopjes. Bart de Pooter heeft bij mij immers een streepje voor: de man is uiterst sympathiek, kan fantastisch koken, en meer nog, draagt daarbij "het experienced based genieten" hoog in het vaandel. Eten bij Bart De Pooter is een conceptuele ervaring, die blij verrast, die klopt en die immer verfijnd is. Eten is altijd meer dan genieten van lekkers: sound, beeld, interieur, ...

Chef-kok Guus van Zon van WY + Gastchef Serge Labrosse
Die middag echter geen Bart aan het fornuis. Wel de erg charmante Frans-Zwitsers chef Serge Labrosse van eensterrenrestaurant Le Flacon in Genève. Uiteraard wordt hij geflankeerd door chef-kok Guus van Zon, poulain van Bart de Pooter, die gewoonlijk de plak zwaait in de open keuken van WY.  

Wat Serge Labrosse daar doet? Het team van WY gooit elke maand - met uitzondering van de zomermaanden - gastvrij de deuren naar zijn keuken open voor een getalenteerde buitenlandse chef. Niet zomaar iemand, maar collega's die Bart leerde kennen op trips, waarmee hij nu nog regelmatig contact heeft en die inmiddels vrienden zijn geworden. Samen koken, samen ideeën uitwisselen en het werkvlak breder maken: het past helemaal in het conceptuele plaatje van Experienced Based genieten.



Op onze tafel wisselden gerechten van Bart de Pooter en Gus van Zoon af met die van Labrosse. Wat alle gangen gemeenschappelijk hadden was de zin voor detail, hun toegankelijkheid, met tegelijk altijd toch een verrassend element en de geweldige smaakbeleving. De fijne selectie van wijnen sloot naadloos op die ervaring aan. Nog altijd in mijn nopjes: ik voelde me gang na gang, in handen van de twee topchefs, meer dan aangenaam geprikkeld. 



Zaterdag 24 mei mag chef Philippe Mille van Les Crayères in Frankrijk zijn kunsten komen tonen. Een maand later, 29 juni, is het dan de beurt aan de Fransman Jean Sulpice. Beide heren hebben elk 2 sterren in de zak van hun koksvest. Ook in het najaar zullen Bart en Guus nog internationale chefs uitnodigen. Ik zeg: reservatie maken, agenda bovenhalen en aankruisen! 



Als lunch geniet je van een viergangenmenu (€ 60 of € 92 dranken inbegrepen); voor het diner zijn er 6 gangen voorzien (€ 78 of € 126 dranken inbegrepen). 

WY @The Mercedes House
Grote Zavel
Bodenbroekstraat 22 - 24
1000 Brussel
+32 (0)2 400 42 63
ma-za voor lunch en diner

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...