donderdag 12 mei 2016

FOOD: Geweldige lamsbout met dukkah, citroen en munt

Dukkah met lamsvlees had de man van een fantastische collega het weekend ervoor gemaakt. Dukkah?! Toen een uitgebreide beschrijving volgde van receptuur en verdere bereiding, liep het water me in de mond. Ik wilde ook dukkah. En munt. En citroen. Oh ja, en lamsvlees. 

Het werd wel een bereiding à la moi. Vooral omdat ik er graag mijn fantasie op los laat, maar ook omdat ik me door al dat water in mijn mond niet meer heel goed herinnerde hoe de heer des huizes aan de slag was gegaan. "amandelschilfers" en "veel munt" had ik onthouden.



Dukkah is een Midden-Oosterse - want Egyptische - dip, gemaakt van geroosterde (amandel)noten en  komijnzaadjes met olijfolie. Normaal zou je er met een stuk platbrood in doppen tijdens de aperitief of met een stukje vlees tijdens de maaltijd. Ik besloot om er het prachtexemplaar van een lamsbout mee in te smeren, gemengd met knoflook, citroensap, olijfolie, munt, citroenmelisse en een beetje koriander zou dit dienen als een crunchy en aromatische kruidenkorst.



NODIG
Voor 4 à 6 personen

Fikse lamsbout met been
2 handen vol amandelschilfers, geroosterd
2 el komijnzaadjes, geroosterd
Een fikse scheut olijfolie
3 el munt, fijngehakt
2 el citroenmelisse, fijngehakt
1 el koriander, fijngehakt
1 teentje knoflook, geperst
Sap van 1 citroen
Zeste van 1 citroen
Peper
Zout


DOEN
Verhit de oven op 180°C. 

Maak de dukkah. Spreid de amandelschilfers met de komijnzaadjes op een bakplaat uit en besprenkel met olijfolie. Haal de bakplaat uit de oven wanneer de amandelschilfers goud kleuren.

Doe in een vijzel en stamp fijn. Voeg de knoflook, het citroensap, de zest, de kruiden en een scheut olijfolie toe. Meng goed en stamp indien nodig nog fijn.

Smeer de bout in met dit mengsel. Plaats in een ruime schaal met deksel (of afgedekt met aluminiumfolie) in de oven. Laat de bout - afhankelijk van het gewicht - ongeveer 1,5 uur tot 2 uur braden. Haal de folie of het deksel de laatste 8 minuten weg, zodat de kruidenkorst wat kan kleuren.
 

2 opmerkingen:

  1. Whenever I get scared because of fake website and online frauds for this fake credit card numbers this website is spammy or not. Usually, I get search fake credit card numbers or details using websites like credit card name and digit generator. They are using this algorithm because they are randomly using an algorithm called the Luhn Algorithm. So my question is whether it is safe or not?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. This is good post i like your post. Read my post on my site visit my site

    BeantwoordenVerwijderen

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...