woensdag 26 november 2014

FOOD: Vis in een venkel-currysaus + bloemkool- en broccoli met harissa

Dat eten in India leek me nogal eenzijdig, al was het erg smakelijk. Toch voelde ik heel duidelijk dat het mijn lichaam deugd deed. Thuiskomen en de gewoonlijke, gevarieerde kost voorgeschoteld krijgen, was wat anders. Ik heb het idee dat ik tamelijk gezond en afwisselend eet, goed voor lijf en leden. Echter, alles wat door de maag passeerde nà India deed mijn hele spijsverteringsstelsel opschrikken en protesteren. Heimwee. Naar. Rijst.

Die heimwee werd de reden waarom ik koos voor een Indisch geïnspireerd dinertje ter ere van Londonse gasten: zalm in een Bengaalse mosterdsaus. Door een niet nader te verklaren reden betrapte ik mezelf er tijdens de voorbereidingen plots op bezig te zijn met een heel ander recept: dat van venkel-currysaus. Fine by me


Absolutely, want met verse gember (een favoriet), kurkuma (helemaal ashram cuisine), venkelzaad (mmmmh!) en citroensap (altijd goed, wat mij betreft). Erbij kwamen basmatirijst en gegrilde broccoli en bloemkool met harissa en komijn (ingegeven door het geweldig mooie kookboek van Louise De Brabandere en Hannes Vandenbroucke, Thursday Dinners.

*
VIS IN VENKEL-CURRYSAUS
NODIG
Voor 4 personen
4 zalmfilets
2 tl verse gember, geschild en geraspt
1 tl knoflook, geperst
1/2e tl cayennepeper
2 tl paprikapoeder, mild
zwarte peper, versgemalen
1/4e tl kurkuma
1 el citroensap
2 el olijfolie
1/4e tl venkelzaad
3 el sjalot, fijngehakt
6 el room(vervanger)
200 gram sluimererwten


DOEN
Roer in een kommetje de gember, knoflook, cayennepeper, paprikapoeder, zwarte peper, kurkuma, het citroensap en het venkelzaad door elkaar. 
Verhit de olijfolie in een diepe pan. Fruit hierin de sjalot. Voeg het specerijenmengsel toe en roer 1 minuut. Giet 3 dl water in de pan en breng de saus aan de kook. 

Voeg de stukken vis en de room(vervanger) toe. Laat 12 minuten sudderen terwijl de vis kan garen. Voeg de sluimererwten 5 minuten voor het einde toe. Lepel nu en dan de saus over de vis en de sluimererwten.



*
GEGRILDE BLOEMKOOL- EN BROCCOLIROOSJES (Thursday Dinners)
NODIG
Voor 4 personen
1 bloemkool, in roosjes
1 broccoli, in roosjes
1/2e tl zout
1/2e tl zwarte peper
1/2e tl komijn
een scheut arachideolie
2 potjes magere yoghurt
2 tl harissa
platte peterselie, grofgehakt


DOEN 
Doe alle roosjes in een brede ovenschotel. Besprenkel met de olie en strooi er de kruiden over. 

Grill ze in een voorverwarmde oven gedurende 30 minuten op 180°C.

Meng ondertussen de yoghurt met de harissa.

Dien op met de gehakte peterselie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...